РОЗВИТОК ПРОГРЕСИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА РИНКУ АГРАРНОЇ ПРОДУКЦІЇ УКРАЇНИ

DOI: 10.32900/2312-8402-2024-131-215-237

Анатолій Ткачов,
https://orcid.org/0000-0002-6325-4724,
Інститут тваринництва НААН, м. Харків, Україна

Ключові слова: торгівля, ринок, аграрна продукція, прогресивні технології, діджиталізація, товарообіг, маркетинг


Стаття присвячена вивченню теоретичних засад, впровадження і перспектив інноваційних технологій у ринок аграрної продукції в Україні. Встановлено інтенсивність розвитку цифрової торгівлі за обсягом та масштабами внаслідок впровадження штучного інтелекту, що має потенціал для цифрової трансформації торгівлі шляхом значного зменшення географічних бар’єрів. Визначеного, що значного поштовху до розвитку інновацій у торгівлі в Україні, як і в інших країнах світу надали кризові події – пандемія, військові дії. У кризових умовах цифрові технології у торгівлі мають значну перевагу над традиційними, адже дають змогу споживачу замовляти товари, не піддаючи своє життя загрозі ураження.

Досліджували сектор вітчизняної торгівлі аграрною продукцією за застосування прогресивних технологій. Метою роботи було висвітлення тенденцій розвитку прогресивних технологій у торгівлі аграрною продукцією в Україні, визначення впливу факторів, що формують ринок та споживчих тенденцій на інноваційний розвиток торгівельних платформ, інноваційні виклики у сфері торгівлі аграрної продукції. Розглянуто інновації у торгівлі економічно розвинених країн світу і України, зокрема, виділено найбільш розвинені і перспективні.

Охарактеризовано основні аспекти стану та тенденцій розвитку торгівлі в Україні. Аналізом статистичної інформації та досліджень встановлено домінування великих бізнес-підприємств, хоча і простежується тенденція позитивного інноваційного руху середнього бізнесу. Встановлено, що імпортні операції останніми роками значно переважають експортні, особливо це помітно за аналізом результатів 2022 року. Порівняльним аналізом показників діяльності торгівельних підприємств України за 2020-2023 роки на прикладі індексу фізичного обсягу обороту роздрібної торгівлі доведено його коливання у залежності із кризовими явищами у країні. Зокрема, експорт товарів скоротився на 26,1 %, а імпорт – підвищився на 11,2 %, через що виникло негативне сальдо. Найбільша частка товарообігу за досліджувані періоди відбулася із країнами ЄС, у 2023 році вона збільшилася до 56 %, при цьому частка експорту була меншою на 10 %. Від початку активних бойових дій економічна діяльність країни виявляє ознаки стабілізації, однак ця тенденція залежатиме від зовнішньоекономічних відносин з країнами-партнерами.

Доведено, що провідною тенденцією розвитку прогресивних технологій у торгівлі аграрної продукції в Україні є підвищення довіри покупців до купівлі через Інтернет. При цьому надважливим елементом  цифровоїм торгівлі є ефективний план управління кібербезпекою, що збалансовує технології, геополітичні відносини, спроможність уряду, підтримує ринкову репутацію та державно-приватну співпрацю.

 

Бібліографічний список

Batrakova, T. & Fomenko, S. (2023). The current state of Ukraine’s foreign trade in conditions of economic instability. Digital economy and economic security, № 4(04): 56-62. doi.org/10.32782/dees.4-10

Bezus, A. M., Shevchun, M. B., & Bezus, P. I. (2019). Prospects of innovative development of retail trade in Ukraine. Economy and the state, № 5: 24-28. doi.org/10.32702/2306-6806.2019.5.24

Brzhezitsky, D. (2017). Behavior of a modern Internet user in Ukraine 2017 [Electronic resource]: www.natali.ua/soave/biznes/65048/.

Center for Economic Strategy (2023). https://ces.org.ua/tracker-economy-during-the-war/#:~:text

Chernega, O. V., & Malovychko, S. V. (2016). Methodology of research of e-commerce as polyfunctional phenomena. Innivative economy, № 5-6(63): 212-217. http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2016_5-6_37

Chernyavska, М. К. (2017). The essence of innovations of a trading enterprise. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series: Economy. Vol. 1(7). С. 102-106. https://economics-msu.com.ua/web/uploads/pdf/Scientific%20Bulletin%20of%20MSU.%20Series%20Economics_2017_Issue_1(7)_102-107.pdf

Dergachova, V. V., & Goliuk, V. Y. (2022). Digital terminology in strategies. The essence, place and role of digital management. Economic bulletin of NTUU “Kyiv Polytechnic Institute”. № 22. С. 114−117. doi.org/10.20535/2307-5651.22.2022.260165.

Dubel, M. V. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on the process of digitalization of world trade. Economics and management organization. № 4 (44). С. 277−288. doi.org/10.31558/2307-2318.2021.4.25

Dubovyk, T. V., & Buchatska, I. O. (2017). Innovative orientation of the development of retail trade enterprises. Marketing and innovation management. № 1. С. 223–230. doi.org/10.21272/mmi.2017.1-20

Dvulit, Z., Zaverbnyi, A., & Romaniuk, A. (2021). Digitalization – an effective tool for anti-crisis business development in a pandemic. Efektyvna ekonomika, vol. 1. doi.org/10.32702/2307-2105-2021.1.5

Dyba, M. I, & Gernego, Y. O. (2018). Digitalization of the economy: world experience and opportunities for development in Ukraine. Finances of Ukraine. № 7. С. 50-63. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2018_7_5.

Emarketer: Global Ecommerce 2020. emarketer.com/content/global-ecommerce-2020

Fanai, H., & Abbasimehr, H. (2023). A novel combined approsch based on deep Autoencoder and deep classifiers for credit card fraud detection. Expert Systems with Applications. Vol. 217. doi:10.1016/j.eswa.2023.119562

Ferencz, J. (2019). The OECD Digital Services Trade Restrictiveness Index, OECD Trade Policy Paper, No. 221, OECD Publishing, Paris. doi:10.1787/16ed2d78-en.

Formation of the internal trade system of Ukraine: theory, practice, innovations: a collective monograph / edited by V. V. Lisitsy, V. I. Misyukevich, O. M. Mykhaylenko. Poltava: PUET, 2020. 232 p.

Gartner Glossary. Energy Trading and Risk Management. URL: gartner.com/en/information-technology/glossary/energy-trading-and-risk-management-etrm

Global Risk 2019: Creating a More Digital, Resilient Bank URL: http://image-src.bcg.com/Images/BCGCreating-a-More-Digital-Resilient-Bank-Mar-2019_tcm9-217187.pdf.

Gupta, S., Kushwaha P. S., Badhera U., Chatterjee P., & Santibanez Gonzalez E.D.R. (2023). Identification of Benefits, Challenges, and Pathways in E-commerce Industries: An integrated two-phase decision-making model. Sustainable Operations and Computers. August 19, doi.org/10.1016/j.susoc.2023.08.005

Gurenko, A. V., & Gaschutina, O. E. (2018). The directions of the management systems development in the conditions of the digitalization of business in Ukraine. Economy and society, 2018, № 19: 739-745. doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-113

Haidukova, O. (2019). The use of electronic commerce in the sale of food industry. Ekonomika ta derzhava, vol. 8: 67-70. doi.org/10.32702/2306-6806.2019.8.67

Havrilyuk, I. I. (2023). Dynamics and trends in the development of international trade in Ukraine. Economy and society,Vol. 47: 47-33. doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-33

Havryliuk, O., & Bozhydarnik, T. (2020). Global pandemic: modification of consumer and e-commerce priorities under the conditions of force major. Scientific Horizons, 04 (89), 7–14. doi: 10.33249/2663-2144-2020-89-4-7-14.

Hlinenko, L.K., & Daynovskyy, Y.A. (2018). State-of art and prospects of development of Ukrainian electronic commerce. Marketing and innovation management. № 1. С. 83-102. doi: 10.21272/mmi.2018.1-06

Hryniv, V., & Klepanchuk, O. (2023). Rol investytsiinykh protsesiv u pisliavoiennii vid-budovi torhovelnoi haluzi Ukrainy [The role of investment processes in the post-war activity of the future trade gallery of Ukraine.] Modeling The Development of The Economic Systems. № 2. doi.org/10.31891/mdes/2023-8-24 (in Ukrainian).

Ince, I. & Hahn, R. (2020). How dynamic capabilities facilitate the survivability of social enterprises: A qualitative analysis of sensing and seizing capacities. Journal of Small Business Management, 6: 148-157. doi.org/10.1111/jsbm.12487

Javier López González & Janos Ferencz (2018). Digital Trade and Market Openness. OECD Trade Policy Papers, 217, OECD Publishing. doi:10.1787/1bd89c9a-uk

Jiang, J. & Qu, L. (2020). International Trade in Manufacturing: A Review and Bibliometric Analysis (1996-2020). Modern Economy, 11(5): 1064-1082. doi:10.4236/me.2020.115080

Kirzhetska, M., & Kirzhetskyy, Y. (2020). Digitization of economic processes as the directionof Ukrainian economy unshadowing. Galician economic journal (Tern.), vol. 62, № 1: 64-70. doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.01.064

Korobka, S. V. (2021). Digitization of entrepreneurial activity. Bulletin of Kharkiv National University named after V.N. Karazin, № 100: 88-96. doi.org/10.26565/2311-2379-2021-100-09

Korol, S. (2019). Ukraine Digitization of the Economy as Professional Development Factor. Electronic scientific publication on economic sciences “Modern Economics”, No. 18: 67-73. doi.org/10.31521/modecon.V18(2019)-11

Kraus, K. M., Kraus, N. M., & Manzhura, O. V. (2021). Electronic commerce and Internet trade: educational method. manual. Kyiv: Agrar Media Group, 454 s. doi.org/10.32750/2022-0203

Kulesha K. V., Andrushkevich Z. M., & Ostapchuk O. V. (2019). Implementation of innovative sales methods and technologies in the company’s activities. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences series, № 5: 157-161. doi:10.31891/2307-5740-2019-274-5-159-163

Lapin A. V., Grinchuk I. O., & Olenyuk D. O. (2022). Digitalization of the economy in Ukraine: current state and prospects. Efficient economy. № 7. doi:10.32702/2307-2105.2022.7.22

Laumeister, G. (2014). Why Online Marketplaces Are Booming. Forbes. August 20, 2014. www.forbes.com/sites/groupthink/2014/08/20/why-online-marketplaces-are-booming/?sh=45a6b725531d

Mykolyuk, O. A., & Bobrovnyk, V. M. (2021). Enterprise management in conditions of digitalization of the economy. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, No. 4: 142-146. doi.org/10.31891/2307-5740-2021-296-4-23

Mykolyuk, O. A., & Bobrovnyk, V. M. (2021). Enterprise management in conditions of digitalization of the economy. Bulletin of the Khmelnytskyi National University, No. 4: 142-146. doi.org/10.31891/2307-5740-2021-296-4-23.

NBU Business has worsened estimates of business activity due to losses from full-scale war. https://bank.gov.ua/ua/news

Network Readiness Index 2021. Benchmarking the Future of the Network Economy. Portulans institute. https://networkreadinessindex.org/.

On the approval of the Concept of the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018-2020 and the approval of the plan of measures for its implementation: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 12.24.2018 No. 67-r. zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80

Peshko, M., & Zaverbny, A. (2023). Digitalization of the Ukrainian economy in the conditions of European integration. Economy and society, (47). doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-56

Pipslow Dr. (2020). 8 Signs You’re Treating Trading As A Business. Available at: https://www.babypips.com/trading/forex-as-a-business

Polyakova, Yu. V., Novosad, Z. G., & Nagy, G. O. (2020). Innovations in trade: challenges for consumer cooperation. Pryazovsky Economic Bulletin, Vol. 1(18): С.44. doi.org/10.32840/2522-4263/2020-1-8

Post-war reconstruction of Ukraine. New markets and digital solutions. (2022). kse.ua/wp-content/uploads/2022/09/Digital-instruments-in-Ukrainian-recovery.pdf

Remnyova, L., & Zabashtanska, T. (2020). Conceptual principles of personnel training in the conditions of digital business transformation. Problems and prospects of economics and management, No. 4: 45-53. doi.org/10.25140/2411-5215-2021-1(25)-45-53

Resler, M. V., Zozuliak, M. M., Shygun, M. M., Ostapiuk, N. A., & Zayachkivska, O. V. (2019). Evaluation of innovation activity of enterprises in Ukraine. Espasios. Vol. 40 (N 34). P.20.

Rogers, K., Perez-Moino, J., Leon, H, & Poncela, A. (2021). The Fast Track to Digital Marketing Maturity. Boston Consulting Group. August. 22 p.

Sadigov, A. Sh. (2022). Marketing communications in modern conditions: theoretical issues. Economy and the state, No. 9: 63-68. doi.org/10.32702/2306-6806.2022.9.63

Scuotto, V., Serravalle, F., Murray, A., Viassone, M. (2019). The Shift towards a Digital Business Model: A Strategic Decision for the Female Entrepreneur. Women Entrepreneurs and Strategic Decision Making in the Global Economy. Hershey, PA: IGI Global.

Segal, T. (2022). Globex: What it is, How it Works, History. Investopedia. April 21. www.investopedia.com/terms/g/globex.asp

Shapovalov, M. (2023). Conceptual principles of the post-war economic recovery of Ukraine. Young scientist, vol. 6 (118): 99-104. doi.org/10.32839/2304-5809/2023-6-118-20

Shevchenko K. V. & Sager L. Yu. (2021). The influence of innovative technologies on the development of trade. Economy and society. Vol. 3. doi:10.32782/2524-0072/2021-32-111

Shlaiifer, М., & Todoschuk, А. (2022). Digitalization of the economy of Ukraine in the conditions of European integration. Economy and society, (45). doi:10.32782/2524-0072/2022-45-10

State of the economy and prospects for its recovery in 2023: Analytical report. Razumkov centre. razumkov.org.ua/images/2023/05/18/2023-MATRA-I-KVARTAL-8.pdf

The empirics of firm heterogeneity and international trade. URL: http://tuck–fac–cen.dartmouth.edu/images/uploads/faculty/ andrew–bernard/annurev_economics.pdf.

The exponential growth of mobile internet application and advancement of 3G and 4G networks is anticipated to drive the market. URL: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/near-field-communication-nfc-market

Tyukha, I. V., & Ivanyna, V. O. (2020). The current state and trends in the development of Ukraine’s foreign trade. Efficient economy, No. 1. doi:10.32702/2307-2105-2020.1.80

Ukraine 2030E – a Country with a developed digital economy. Ukrainian Institute of the Future. strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html#6-2-4

Ustenko, M. O., & Ruskykh, A. O. (2019). Digitization: the basis of enterprise competitiveness in the realities of the digital economy. Herald of the economy of transport and industry, No. 68: 181-192. doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i68.188288

Varga, V. P. (2020). Digitization as one of the factors of enterprise competitiveness. Efficient economy, № 8. doi.org/10.32702/2307-2105-2020.8.154

Vectors of Digital Transformation (2019). OECD Digital Economy Papers, 273. URL: doi.org/10.1787/5ade2bba-en

World ranking of digital competitiveness – IMD. imd.org/centers/world-competitiveness-center/rankings/world-digital-competitiveness/

Yatsenko, V. (2022). Digitalization – a modern factor in the development of business processes. Efektyvna ekonomika, vol. 2. doi.org/10.32702/2307-2105-2022.2.200

Yermak, S. O. (2014). Trade and technological innovations in trade at the current stage of development of Ukraine. Efficient economy. [Electronic journal]. No. 11. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2014_11_109.

Zharnikova, V. V. (2019). Global trends and modern realities of the development of retail trade in the conditions of the digital economy. Efficient economy, № 5. doi.org/10.32702/2307-2105-2019.5.151

Zhegus, O. V., Aphanasieva, O. P., & Partsina, T. M. (2018). Peculiarities of the development of retail trade in Ukraine in conditions of digitalization. Economic strategy and prospects for the development of trade and services. Vol. 1(27): 209-220. doi.org/10.5281/zenodo.1303886

Zhosan, H. (2020). The state of digitalization development in Ukraine. Economic analysis, Vol. 30, No. 1, Part 2: 44–52. doi.org/10.35774/econa2020.01.02.044